Audi Quattro Ultra, Trilling en geluiden opgelost

Heb je een Audi met quattro Ultra-aandrijving en merk je vreemde geluiden of trillingen tijdens het rijden? Je bent niet de enige. Veel Audi-rijders met modellen als de A4, A5, A6, A7 en Q5 ervaren dit probleem. Gelukkig is er een oplossing die voorkomt dat de klachten erger worden of leiden tot dure reparaties.

 

Typische klachten bij Audi quattro Ultra

De meest voorkomende symptomen zijn:

  • Brommend of dronend geluid bij het optrekken, vooral met ingedraaide wielen.
  • Trillingen of een schurend gevoel bij volledig insturen, bijvoorbeeld bij rotondes of in parkeergarages.
  • Geluiden of trillingen die sterker worden op nat wegdek of bij lage snelheid.

Veel klanten omschrijven het alsof er "iets onder de auto schuurt" of alsof de aandrijflijn niet soepel loopt.

 

Waar komt dit door?

Het quattro Ultra-systeem schakelt slim tussen voor- en vierwielaandrijving om brandstof te besparen. In bepaalde situaties kan de koppeling in de aandrijflijn echter zorgen voor ongewenste trillingen en geluiden.
Dit is geen kwestie van “even wennen”, maar een technisch probleem. Blijf je ermee doorrijden, dan kan het leiden tot onnodige slijtage aan de koppeling of zelfs het differentieel.

Wij hebben ruime ervaring met dit specifieke Audi-probleem. Met de juiste diagnoseapparatuur en kennis voeren wij de stappen uit die nodig zijn om het systeem weer soepel te laten werken.


Onze aanpak richt zich op:

  • Professionele diagnose om uit te sluiten dat er andere oorzaken zijn.
  • Behandeling van de koppeling en aandrijflijn volgens de laatste technische richtlijnen.
  • Controle van slijtagepunten, zodat je auto weer in topconditie de weg op kan.

Na onze reparatie merk je direct verschil: geen trillingen meer, geen storende geluiden, en een Audi die weer rijdt zoals je verwacht.

 

Waarom snel ingrijpen slim is

Veel rijders wachten te lang met dit probleem, maar dat kan duur uitpakken. Door tijdig een afspraak te maken voorkom je:

  • Extra slijtage aan de aandrijflijn en koppeling.
  • Mogelijke schade aan het achterdifferentieel (daarover later meer in een apart artikel).
  • Hogere reparatiekosten in de toekomst.

 

Meer weten over het achterdifferentieel?

Het achterdifferentieel speelt een cruciale rol in de quattro Ultra-techniek. In een volgend artikel gaan we dieper in op problemen en oplossingen specifiek voor dit onderdeel. Hou onze website dus in de gaten!

Maak een afspraak

Herken jij deze klachten bij je Audi? Wacht niet langer, hoe eerder je het laat verhelpen, hoe beter voor je auto en je portemonnee. 👉 Neem vandaag nog contact met ons op en laat je Audi weer stil, soepel en betrouwbaar rijden.

Tijdig reinigen voorkomt defect

Het uiteindelijke gevolg kan zijn dat je vierwielaandrijfsysteem niet meer goed functioneert. Helaas komt dit voor bij auto’s met alle kilometerstanden (al vanaf 20.000 km). Klanten klagen vaak dat de achterwielen niet worden aangedreven, maar vaak worden er geen waarschuwingslampjes of foutmeldingen op het dashboard weergegeven om aan te geven dat het systeem defect is. Hierdoor zijn de meeste eigenaren zich niet bewust van het probleem of waar het zich bevindt. Bij sommige auto’s komt daarom het schoonmaken van de zeef helaas te laat en is de pomp defect en niet meer te repareren. Een nieuwe pomp zal moeten worden gemonteerd en ingeleerd.

Preventief onderhoud bij Vakgarage Moreel

Vakgarage Moreel voert preventief onderhoud uit aan uw Haldex-systeem. Ook kunt u bij ons terecht voor alle soorten reparaties aan Haldex-systemen en/of tussenbakproblemen. Wilt u weten of uw auto onder de types valt waarvoor wij onderhoud kunnen verrichten? Op deze pagina vindt u alle voertuigen.

Wilt u ook een defect voorkomen en uw Haldex-systeem preventief laten onderhouden? Of heeft u een vraag over uw haldex-systeem, de werking ervan of een defect? Neem gerust contact met ons op via telefoonnummer 078 673 1246 of stuur ons een e-mail via de onderstaande button!